Hoppa över navigation

Ett väldigt klokt uttalande omkring hur den nya Läroplanen Lgr 11 ska tolkas, utifrån skolbiblioteksperspektiv, nådde mig under Mötesplats Skola i Göteborg.

En uppmaning till er som letar efter ordet skolbibliotek i nya Lgr 11. Ni kommer inte att hitta mer om skolbibliotek i den nya läroplanen än vad ni gjorde i Lpo 94, av den enkla anledningen att verksamheten som sådan inte är ett klassat skolämne. Läs därför hellre mellan raderna och omvandla sen det ni finner till handling. Då kommer det att ge sig självt!

Vem som myntade det kloka uttalandet är i det här sammanhanget inte det primära… Däremot är innebörden av uttalandet, som en direkt uppmaning till den som har intresse av att synliggöra skolbiblioteksverksamheten i skolans arbete, oerhört central.

Rejält avskalat skulle jag vilja säga att budskapet i uttalandet  är:

Se möjligheterna i att det inte är skrivet ”svart på vitt” exakt vad som ska göras, hur skolbiblioteksverksamheten ska vara utformad, samt vad ett skolbibliotek ska innehålla.

Här finns nämligen alla möjligheter i världen att låta skolbiblioteksverksamheten genomsyra HELA skolans verksamhet.

För strama tyglar och då blir det lätt tvärstopp eller i värsta fall ett präktigt sken rakt ut i periferin.

Ta  gärna tillfället i akt att diskutera vidare om saken. Ni lämnar enkelt er kommentar genom att klicka på länken till vänster om det här inlägget.

Välkomna!

One Comment

  1. Klokt sagt och då tänker jag på mitt inlägg om lgr och informationskompetens och dess relevans mm. Men självklart ska skolbiblioteket genomsyra skolan eller skolbiblioteket är ju skolan :))


Lämna en kommentar