Skip navigation

Det är inte helt lätt, det ska villigt erkännas!

 

Att vara skolbibliotekarie fullt ut, det är ett heltidsjobb. Bokstavligen!

 

Jag är just nu… Skolbibliotekarie, projektedare, föreläsare, framtidsbyggare, pedagog, bloggare (host host), omvärldsrekare, skolbiblioteksprofil, kontaktperson för omöjliga frågor inom området skolbibliotek och lärande, twittrare, amatörfotograf, skribent, materialregistrerare, bokare av mässor, seminarier och besök. Konsult och bollplank i skolbiblioteksfrågor, ordförande i Skolbibliotek Väst, ledamot och representant i Skolverkets referensgrupp för skolbibliotek, Nationella Skolbiblioteksgruppen, Göteborgsregionens nätverk för skolbibliotekarier…

OCH… Så var klockan ännu en gång i hamn. Det är midnatt!

Alltså, om nu kommunerna i vårt land ska hitta en passande  form, en vinstbringande modell för skolbibliotek, så krävs det att rätt personer ”frigörs” för samordnande uppdrag.

Att det kommer att lösa sig och det näst intill av sig självt är bara att glömma!

Växjö, Linköping, Malmö och Ekerö är alla kommuner som vet att det kostar, om målet är att uppnå en hållbar utveckling, för en hel kommuns behov av skolbiblioteksverksamhet – Som verktyg för kvalité i lärandet.

Eller som Statens Skolinspektion uttrycker det – För varje enskild elevs lärande!

Vad vill jag nu komma med det här, vid en tidpunkt som denna?

JO. Ska det bli någon slags ordning på skolbibliotekssituationen i staden Göteborg (och då inte enbart min egen stadsdel, som det nu ser ut, åtminstone på sikt…) så krävs det att jag ”frigörs” på allvar.

Ja, jag snackar om mig själv nu. Samtidigt inte!

Men om jag inte frigörs snarast, så blir ju bloggen ingen blogg och då får ni ingenting vettigt att ta del av, i förlängningen alltså. Ödestigert för mig – Tråkigt för er.

MEN… Släpps jag loss ur mina administrationsbojor, då ni…

Då blir min blogg lycklig. Jag lättad och ni tillfredsställda.

Det där ni vet – Att låta en blogg få vara just en blogg!

OCH SÅ… TUSEN ANDRA SAKER.

 

God natt skollibrary lovers…

 

 

Kommentera

