Hoppa över navigation

… is in da houze!


I fredags eftermiddag postade jag följande ”tweet” på http://twitter.com/ordfsbv :

”Lektion med 22 1-2or. Genomgång av Google Body. Fråga: I vilket yrke kan man ha nytta av det här. Skolbibliotekarien, säger en kille. YES!”

Vad jag erfarit genom åren är att – Om vi möter våra elever på deras planhalva, i det här fallet med hjälp av ett fantastiskt digitalt verktyg, så är den efterföljande diskussionen omkring lärande med eleverna, helt naturlig.

Ingen av de sju- och åtta-åringar som jag möter varje vecka i ämnet – Informationssökning, tvekar det minsta inför samtalet om VAD och HUR vi ska förhålla oss till digital hantering av information.

Det är deras planhalva!

För mig som skolbibliotekarie är det naturligt att utgå från barns förkunskaper, förförståelse, associationer och intresseområden. Det är ett förhållningssätt rent pedagogiskt som kan tyckas självklart. Tyvärr är det inte så enkelt, när det väl kommer till vardag och verklighet.

Om vi skolbibliotekarier ska lyckas vara både lots och medresenär på en och samma gång, när vi tillsammans med våra elever rör oss i digitala landskap som * Google Body – Google Labs http://bodybrowser.googlelabs.com/ så måste vi lära oss att förhålla oss både till: Didaktiska krav och teknisk utveckling.

När jag föreläste på Ekerö-konferensen 24/2 http://evsb.wordpress.com/2010/12/17/konferens-om-lgr11-och-digitala-medier-242/ fick jag och skolbibliotekarie Linda Spolén en stund tillsammans framför en dator. Linda drog snabbt ned mig på en stol och propsade på min uppmärksamhet. Hon var nämligen inne och rörde sig runt i nya Google Body.

Vid en första anblick såg det ut som ett typsikt program på datorn, som visar anatomin på ett traditionellt sätt. Men icke!

När zoom, vrid och vändningar i programmet lades till, i kombination med val av fokus – inre organ, muskler, hud och skelett… En zoom förresten, som bara fortsätter och fortsätter rakt in i vald kroppsdel, så… Ja ni får pröva själva.

Tack Linda för att du tog dig tid att ge mig en rundvandring i den nya Body-världen.

Nu skickade jag under fredagens pass ”bodyn” vidare genom en projektor monterad i taket på ett klassrum. Effekten av barnens uppmaning – att jag skulle ”gå in i örat” med zoom-verktyget, lät inte vänta på sig.

Barnen skrek ohämmat när zoomen tog sig igenom örats snäcka, in i den inre världen av ett öra. De stod upp i bänkarna, skrek, tjöt och applåderade.

Under eftermiddagen tjatade barnen på sin fritidspedagog ”snälla, vi kan väl få gå in på Google Body fröken”.

OBS! Efter skoltid. På elevernas fritid!

Lärande sker jämnt, dygnet runt. Fatta det nu 🙂

Nästa vecka ska vi in i ögat…

… OIIIAAAAHHHHAAAAAAAEEEHHHHHAAAAA!!!


* För att använda Google Body krävs webbläsaren Google Chrome. Den installeras smidigt genom att ett klick på länken ovan. Enjoy the joyride!

 

Lämna en kommentar