Hoppa över navigation

image

”Mäster-Panda”, huvudavatar i en purfärsk version av World of Warcraft. En karaktär i sann österländskt stil, där taoismens grundvalar om balans i naturen genomsyrar allt. En jätte-panda som ingen fiende klarar av att vinna över… åtminstone inte än. – Både ond och god, inte bara ond eller god, som dagens ansvariga elev uttrycker saken.

Det ska vara obligatoriskt med elevens val i den svenska skolan. Det kan till en början, även för en erfaren pedagog, låta aningens motsägelsefullt. Men när väl policy och struktur är fastställd öppnar sig snabbt mängder av möjligheter att fritt välja ämne, helt och hållet utifrån elevers intresseområden och kompetenser.

Jag har tillsammans med elever från Kannebäcksskolans årskurs 4-6, arbetat fram en elevensval-grupp som uteslutande ägnar sig åt datorspel. I alla dess former.

Elevernas kunskaper omkring olika typer av datorspel, samt skolans tekniska förutsättningar skapar ramen för ett tidigare fullständigt oprövat område. Digital teknik, genuint datorkunnande, kreativitet, språk, grafik, bild och ljud – allt ryms tillsammans under fem till sex pass per grupp, under lika många veckor.

Jonas Linderoths bok – Datorspelets dynamik följer med som en teoretisk plattform, med ambition att lyfta datorspelet till en vetenskapligt seriös nivå. Fascinerande är att se hur en hel drös 10-åringar uppmärksamt tar del av Jonas analyser om tekniska termer och nördiga fakta, utan att en enda gång skruva på sig.

Elever vet när något är viktigt, när ord förvandlas till ovärderlig kunskap. Nödvändig information, användbar inför förståelsen av datorspelets sanna natur.

Online- liksom nedladdningsbara avatarspel som: Sims, Minecraft vs Steincraft, Panfu, World of Warcraft, Mario Kart och Minecraft trängs om tidsutrymmet, då eleverna bokstavligen ställer sig i kö för att inför sina kompisar – förbereda, presentera och genomföra omfattande dragningar (mmm, ett skolarbetes moderna process, inte sant).

Med hjälp av internetuppkopplad Mac Book och storskaligt projektorstöd, lotsas gruppen med på nydanande resor, in i världar som under varje 90-minuterspass vidgar både perspektiv, samt ökar kunskapen om ofta ordentligt tekniskt avancerade programvaror, spelkonsoller och funktioner.

Att med hjälp av en 10-årig elevs turne, genom världens största datorspel World of Warcraft, få chans att möta en grafiskt fulländad fantasivärld, där spelets mål ytterst handlar om att säkerställa samhällens välbefinnande, familjers trygghet och låta godhet få råda, som yttersta kraft. Det är stort.

Vi vuxna som arbetar i skolan – vilket ytterst är elevernas värld, letar ofta energiskt efter det som för eleven ska bidra med största möjliga nytta. Ibland finner vi råd, ibland inte.

En och annan gång verkar lärandet omvänt. Eleven visar outtalat den vuxne vägen till målet. Det här är ett sånt tillfälle.

Datorspelets dynamik ligger nämligen just där – mellan den vuxne och barnet. För att upptäckas. Upplevas. Tillsammans.

Elevens val. Det obligatoriska. Egentligen är det precis tvärtom.

Elevens val. Det fria. Möjligheternas tillfälle.

Tack!

3 Comments

  1. Spännande! Det skulle vara kul att veta mer om hur de jobbar med de olika spelen. Själv har jag en trettonåring som lägger absurt (tycker jag) mycket tid på att spela World of Warcraft och League of Legends online med kompisarna. Jag fattar att det är spännande, roligt, utvecklande, utmanande och kräver mycket strategi och samarbete, men är också en gigantisk tidstjuv. Det verkar intressant att arbeta med dem på ett mer granskande sätt.
    Hälsningar Sara,
    barnbibliotekarie i Hallonbergen, och mamma!

    • elisabteh söderling
    • Posted november 29, 2012 at 3:42 e m
    • Permalink
    • Svara

    Jättebra bara att fortsätta med att låta eleven lotsa dig som vuxen in i den nya världen! De lär genom sitt hjärta Underbart! Elisabeth

  2. Håller med om att det verkar spännande: ”förbereda, presentera och genomföra omfattande dragningar” – vad innebär det egentligen? Hur ska man definiera det eleverna lär sig av det här de har valt att hålla på med och vad säger lärarna? Det skulle vara roligt att få en lite mer utförlig rapport om hur du har gått tillväga så småningom! Måste man själv ha stora kunskaper för att kunna genomföra det med en grupp?


Lämna ett svar till Maud Hell Avbryt svar