En nu för tiden ofta återkommande fråga, som jag och andra skolbiblioteksansvariga får, då Skolinspektionen just nu granskar skolor (skolbibliotek) i Göteborg är:
Vad händer efter att inspektionen är genomförd?
Här följer Skolinspektionens egna svar, där det också ges en fingervisning om var specifik information om önskad skola finns att hitta:
”Skolinspektionen bedömer om skolan arbetar enligt nationella regelverk. Skolinspektionen fattar beslut som blir en offentlig handling och som går att nå via Skolinspektionens webbplats. Beslutet innehåller förelägganden om de eventuella brister som finns i skolan och som de ansvariga för skolan måste rätta till. Elever och vårdnadshavare kommer att informeras om beslutet i ett brev som förmedlas av skolans rektor.”
Fråga gärna om specifika saker som gäller skolbibliotek. Ta också en titt på Skolinspektionens framtagna promemoria om Skolbibliotek (finns på Skolinspektionens hemsida: www.skolinspektionen.se ).