Skip navigation

Bokstavligen!

Yttertemperaturen ligger just nu på -11. Snödjupet är mellan 40-50 centimeter. Det är tyst och människor sover.

Småland är tyst. Även mitt i Växjö och det oavsett tidpunkt. Ledighet som arbetstid. Tyst.

Här finns utrymme och tid för reflektion. Här kan jag ta pulsen på tillvaron. Se den utifrån. Rakt i synen. Det är bra!

Hemma i Göteborg, eller i Stockholm är inte det möjligt. Där rör det sig i mer eller mindre högt tempo och alltid med siktet ställt framåt. Nu för tiden med extra raska steg. Mot utveckling, processer, resultat och mål. Ingenting står still. Ingen tid finns längre för reflektion.

Samtidigt behövs tempot, kraften, framåtskridandet och energiflödet för att till slut kunna nå det här tillståndet av lugn och eftertanke. Det ska inte viftas bort.

Det är som Yin och Yang. Det är bra!

Jag tänker bra i Småland och jag tänker bra tidigt på morgonen. Aldrig annars.

2011. Vad väntar oss egentligen?

Det känns som en bomb som är på väg att brisera. Ett ”antingen eller tillstånd” råder!

Antingen tar allt med skolbibliotekssituationen i Sverige ordentlig fart och det på alla nivåer samtidigt – Eller så självdör hela evolutionen snabbt och smärtfritt, kanske innan det ens hunnit börja, eller?

Jag befinner mig just nu mitt i lugnet före den stora stormen.

Mitt framför nålsögat till en kunskapstornado utan dess like.

Det är nu eller aldrig. Så känns det. Vare sig jag eller någon annan vill det här eller inte. This is it!

Ut i kylan – Mitt i natten!

… Samtidigt har jag inte glömt Ellen Key och hennes orubbliga dokument över vårt fundament: Bibliotek och lärande!

Så, därför lugnar jag mig nog ändå ytterligare ett tag och passar samtidigt på att avsluta inlägget om lugn och reflektion – kontra progression och tempo.

Yin och Yang. Steg för steg.

Det är bra!

 

 

Kommentera

