Skip navigation

… 2010 är på väg ut!


Efter att under måndagen ha levererat föreläsningen ”Från Deje till Shanghai” tillsammans med Cecilia Bengtsson, på hemmaplan, överblickar jag för första gången på mycket länge, mer än en vecka framåt i min SBF-kalender.

En middag med styrelsemedlemmar från Skolbibliotek Väst tar vid först.

Sen ett par besök till som ska genomföras på skolor i min egen stadsdel. Skolor som står inför utveckling av sin skolbiblioteksverksamhet, som en del av det skolbiblioteksutvecklingsprojekt som just nu bedrivs i min egen stadsdel Tynnered i Västra Göteborg.

Projektet ska dessutom utvärderas. Förhoppningsvis också få en extra skjuss mot en förlängning, då utveckling tar tid!

Tar tid! Är det något jag har lärt mig under 2010 så är det just det!

Att utveckla skolbiblioteksverksamhet – Från bokutlån till pedagogisk verksamhet, som genomsyrar skolans mål mot enskild elev… Det tar tid!

Under gårdagens föreläsning visade sig TRE olika närmanden mot en fungerande modell för skolbiblioteksutveckling!

Ekerömodellen står för det samlade greppet, där en hel kommuns beslut om en massiv satsning på skolbibliotek mynnar ut i en samordning, med utbildade bibliotekarier som arbetar mot, för kommunen uppsatta mål. Särskilda resurser ligger till grund för igångsättandet, men när vinster med satsningen blir tydliga, då tillförs resurser på permanent basis.

På Fiskebäcksskolan i Älvsborg (grannstadsdel till min egen stadsdel Tynnered och efter årskiftet del av samma nybildade storstadsdel som Tynnered kommer att tillhöra – Storstadsdel Västra Göteborg), skolan som vann NSGs pris som Årets Skolbibliotek 2004, blir enligt Solveig Johansson Eriksson, Bibliotekspedagog i Fiskebäcksskolans Kunskapshav, modellen ”gräsrotsnivå” på en enskild skola.

Fiskebäcksskolans pedagoger fastställde 2001 att skolans pedagogik krävde skolbiblioteksverksamhet för att nå målen för varje enskild elev, om förhöjd kvalité i lärandet skulle uppstå. En nödvändig omfördelning av resurser för tjänster, material och kompetenshöjning tog vid. Idag är en heltidstjänst i Kunskapshavet en självklarhet. Skolans verksamhetsplan genomsyras av det undersökande arbetssätt som präglar skolan, med skolbiblioteket och bibliotekspedagog som givna verktyg för att nå skolans uppsatta mål för varje enskild elev.

Den modell som präglar Tynnereds projekt för skolbiblioteksutveckling känns igen i SMILE och Helvetesgapet. Den nya Skollagen och Göteborgs blivande Biblioteksplan, samt att kompetensen omkring skolbibliteksverksamhet finns i stadsdelen, är nyckelfaktorena som nu sakta för projektet – Från idé mot praktik.

Här är sökandet efter frågan ”VAD stadsdelens skolbibliotek ska användas till?” primär just nu. Det har redan byggts en plattform (utifrån en genomförd kartläggning av stadelens skolbibliotek), med en grupp biblioteksansvariga, från varje skola i stadsdelen, med mig själv som projektledare och samordnare. Gruppträffar och enskilda besök på respektive skola är modellen för att närma sig målet – Att lyfta skolbiblioteken till en pedagogisk verksamhet, som på lång sikt bidrar till att ökad kvalité i lärandet uppnås för varje enskild elev.

På lång sikt. För det tar tid att nå kvalité!

Men att så konkret få ta del av – Hur till synes så vitt skilda ingångar omkring samma område, faktiskt kan leda till progression och samordning omkring kunskap och lärande… Det är oerhört berikande.

2011 ser faktiskt redan nu ljusare ut, än vad jag kan komma ihåg att något tidigare år gjort, under de snart 10 år som jag ägnat mig åt skolbibliotek och lärande.

Jag tar därför återigen upp min SBF-kalender. Tillåter mig sen att syna nästa års inbokade föreläsningar, möten och konferenser.

Min blick är fast, tanken klar. Inget mer finns att tillägga.


När det väl är dags… Då är jag redo!

 



One Comment

    • Christer Holmqvist
    • Posted december 8, 2010 at 9:57 f m
    • Permalink
    • Svara

    Tack för ett genomtänkt inlägg. Instämmer i att det aldrig sett så ljust ut på många år. (Mitt 35-årsperspektiv) Inte enbart pga skollagen, utan därför att vi har de praktiska exemplen (som fungerat i många år) och dit man kan bege sig för att ta del av deras verklighet.
    Mycket bra att du tar upp tidsaspekten. Skol- och skolbiblioteksutveckling tar tid och måste få ta tid. Om alla skall med på tåget är det viktigt att de känner delaktighet. Det är inte så att man missar tåget om man inte är jättesnabb det kommer nya tåg. det är viktigare att veta vart man ska. Nu när PISA 2009 ytterligare spär på att den svenska skolan kanske är på fel väg.


Kommentera

