Skip navigation

”Some of the most successful people in the world
are the ones who’ve had the most failures.”

– Barack Obama

Den här veckan har jag haft lust att ömsom sätta ned foten, ömsom tvinga människor i min omgivning att lugna ned sig. Bokstavligen – Lugna ned sig!

Herregud. Loppet är inte kört, om nu någon har fått för sig det!

Det har kanske aldrig hänt så mycket omkring skolbibliotek som under år 2010. Varför då så mycket negativa vibrationer?

I mina öron låter det som att många väntar sig att det ska trollas fram glittertäckta framgångspaket, som vore de beställda av en Idol-influerad framgångsfabrik – Fort in med billigt råmaterial. BAM BAM BAM så är det färdigt…

Ut kommer en färdig framgångsaga. Färdigpaketerad och klar. Installera den genom ett enda klick, och du får hela skolan att inta position för att möta upp geniet bakom trolleritricket.
Imponerade och applåderande!

Men… Svara mig på följande:

När visade sig någonting gå fort som har med skola och skolutveckling att göra?

När senast kom bestående kvalité ur blixtsnabba lösningar?

När blev senast önskat resultat samtidigt långsiktigt hållbart?

HALLÅ!!! Det är den Svenska Skolan vi talar om nu.

Hur kan någon ens ha glömt den saken?

Jag avskyr att göra de jag möter besvikna, nedslagna och gnälliga. Det är inte roligt.

Men om det är vad som krävs för att den enorma heliumfyllda drömballong, som nu drar land och rike runt, någon gång ens ska kunna nå fast mark… DÅ är det bara ett måste!

Eller som Kjell Ahlgren, inspektör på Statens Skolinspektion, med extra fokus på skolbibliotek, utbrister jämnt och ständigt:

– Om någon tror att en skrivning i en lag kommer att lösa allt omkring ett område, som nu för skolbiblioteken, så är man riktigt snett ute. Det kommer nämligen aldrig att ske!
Däremot finns det goda möjligheter att nå framgång och förändring, men bara om ALLA hjälps åt.
För det är där skillnaden ligger. ALLA måste nämligen jobba hårt för att det ska bli verklighet bakom orden att: ALLA ska ha tillgång till skolbibliotek.
Det är ALLAS ansvar. Det är ERT ansvar. NI bibliotekarier!
Allt annat är bara en enda stor missuppfattning.

Själv är jag övertygad om att det går att nå riktig hållbar utveckling för våra skolor, om bara en konsekvent satsning på skolbibliotek sker. I förlängningen når hållbar utveckling även våra fantastiska elever.

Våra elever – som jag håller av så starkt!

Deras vakenhet, deras vilja, deras förmåga att lyssna och ta till sig. Deras fina rättspatos, deras känsla för just rätt och fel, deras nyfikenhet och deras oförstörda och stora mänsklighet.

Jag beaktar allt det som våra elever upplever som stora misslyckanden och samtidigt deras strävan efter att få lyckas – Igen och igen. Deras förmåga att lära sig av sina misstag och komma tillbaka med full kraft, för att visa hela världen att de minsann kan och vill! Fantastiska är vad våra elever är!

Att våga misslyckas – Det är vad allt handlar om!

Vi måste våga göra det som våra elever ständigt gör. Våga misslyckas. Förstå det och vi har alla chanser att få vara med om en fantastisk resa, tillsammans med våra underbara elever.

Om vi bara vågar se lite längre, satsa lite mer, höja blicken aningens högre… Våga misslyckas för att till slut kanske, en gång för alla – Lyckas på riktigt!



”I have failed over and over again in my life.
And that’s why I succeed.”
– Michael Jordan
4 Comments

  1. Kan inte annat än instämma i det du skriver och beskriver. Det tar tid att genomföra saker och ting men om alla hjälps åt kan processerna få större genomslagskraft för våra elevers skull och deras lärande. I nuet och framtiden.

  2. Nä, inte är loppet kört – det är väl nu loppet börjar. Men jag tänker som så att det är nu diskussionerna börjar ute bland förvaltningschefer och skolledare. Det är därför det känns viktigt att det nu finns ngt material för förvaltningschefer och skolledare som talar om vad ett bra skolbibliotek är, vad en skolbibliotekarie har för kompetensen osv. Inte direktiv eller så utan mer ngt diskussionsmaterial eller liknande.
    Jag blev jätteglad när jag hörde att det var många skolledare och lyssnade på dig och Cecilia i Gbg. Jag blev glad över Lindas framförande på Skolforum – det såg också ut att vara skolfolk bland åhörarna.På Teach Meet var det också IKT-ped och andra pedagoger som fick höra om skolbibliotek.
    Kanske skulle du och Cecilia turnera runt med Skolverket och prata för förvaltningschefer, skolledare och pedagogiska utvecklare runt om i landet. Det är nu skolbiblioteksfrågan ska synas i de lärarfackliga tidskrifterna, i skolledarnas tidning och i alla andra pedagogiska sammanhang.
    Jag tänker nog mest att vi måste haka på nu när man är på G att implementera den nya skollagen och visa på alla goda exempel som finns runt om i landet. Kanske dags för en stor skolbibliotekskonferens i stil med den som varit i Linköping tidigare.
    Jag tror också att det tar tid, måste få ta tid för att bli kvalitet och inte tror jag heller att det kommer några färdiga lösningar från Skolverket och det vore väl förödande. Men däremot lite hintar om hur man kan tänka i den här frågan, goda exempel osv. För jag tror att det är pengar och resurser som styr och det i kombination med bristande kunskap om vilken kompetens en skolbibliotekarie har -inte bara när det gäller böcker och läsning utan IKT, informationssökning osv. så tror jag ändå att skolbiblioteken hamnar i skymundan. Det finns, ur en skolledares synvinkel, viktigare saker i den nya skollagen att ta itu med.

  3. Instämmer med det mesta, Fredrik! Men jag kan inte låta bli att påpeka att du nog varit en av dem som låtit /mycket/ optimistisk inför den nya lagen. 😉 Det är förståeligt att en del önsketänker, men det tar som sagt lång tid med förändringar både inom skola och bibliotek! Linköping, ja. Där var jag förra veckan och pratade med den nya skolbibliotekschefen. De planerar faktiskt någon sort konferens där, vi kan väl hoppas det blir ett tillfälle i stil med den gången Ross Todd första gången var i Sverige, 2002!

  4. Cecilia…
    Du om någon vet!

    Anita…
    Konstruktiv som alltid:) Visst, ta kontakt med Skolverkets IT-avdelning och lägg fram din så framsynta idé. Tack!
    Vi har redan nu lite olika uppslag och ingångar för vår föreläsning, det ska nämnas. Den står just nu ensam i sitt slag i landet och den ligger helt rätt i tiden… Största möjliga nytta för största möjliga… Ja, devisen är klar och tydlig för både mig och Ceilia, vågar jag påstå. Så…
    Som du säkert känner till – Skolverkets referensgrupp träffas i Stockholm på torsdag. Jag ska ha dina synpunkter och önskemål med mig då. Det vet du Anita!

    Maud…

    Absolut. Jag förespråkar lagen och ser fortfarande mycket positivt på dess införande. Men som inlägget är utformat, så är jag samtidigt den första att skriva under på att det behövs kollektiva ansträngningar. Men det är inget specifikt för skolbiblioteksfrågan i landet. Det gäller de flesta områden och det rakt över.
    Det stör mig fortfarande att så många runt om i landet upplevdes som gnällande drömmare, då KB turnerade land och rike runt i våras. Jag kan förstå folks förhoppningar och reaktioner, absolut. Men att det är rätt väg att gå, om vi nu vill nå utveckling i vår svenska skola. Det kan jag aldrig få ihop.
    Konstruktivitet och hårt arbete är enda vägen. Därom står jag fast!

    Att Linköping planerar någon sorts konferens… Det var nytt för mig. Informera gärna mer om saken, om du vill Maud. Hur artar sig deras ”Växjömodell”, tycker du?


Kommentera

