Skip navigation

… inte ens Twitter är vaken!

 

”Det händer ingenting!”

Nattsuddar-samtalet på Twitter, mellan mig och en av Göteborgs nyckelpersoner inom skolbibliotek, konstaterar just nämnda faktum.

Det har egentligen varit tyst sen PRE-CONF IFLA 2010 http://www.skolbibliotek.se/preconf2010documentation.htm drog genom staden, med Ross Todd och den svenska skolbibliotekseliten i spetsen. Allt av betydelse avhandlades under en heldag, och sen så blev det…

Tyst!

Även årets Bokmässa upplevde jag tystare än graven…

Nåja, samtalet tar efter ett tag en mer lokal riktning, där Göteborgs nya biblioteksplan hamnar i fokus.

Göteborgs biblioteksplan är godkänd, färdigremissad (jag har själv suttit med i olika remissgrupper vid minst tre olika tillfällen sen 2007) och tagen… Men den är inte klubbad i kommunalfullmäktige… än.

Det har varit val. Det har varit politiskt skifte i staden. Det har presenterats en budgetproposition. Det har med andra ord, pressat sig in en hel del tidsfördröjare.

Alla väntar.

Där av tystnaden, menar min kollega på Twitter.

MEN… Det där stämmer inte!

I min egen stadsdel Tynnered satsas det! Jobbet med att höja kvalitén på skolbiblioteken i stadsdelen pågår just nu för fullt, och har så gjort sen i somras. I morgon ska jag besöka Fiskebäcksskolan i grannstadsdelen Älvsborg, tillsammans med Tynnereds biblioteksgrupp, som jag är projektledare för. Gruppen ska få ta del av hur Fiskebäcksskolans Kunskapshav bedriver ett lärande som är både undersökande och problematiserande, med moderna IT-verktyg i skolbiblioteksmiljö. Systemet ”one to one” är det sista steget som tagits på skolan (Fiskebäcksskolan vann pris som Årets Skolbibliotek 2004).

Vid årsskiftet ska 21 stadsdelar i Göteborg slås samman till 11 storstadsdelar. Tynnered och Älvsborg kommer, tillsammans med Södra Skärgården, att bilda Storstadsdel Väster. Mitt Mediatek och jag kommer därmed att bli kollegor med Fiskebäcksskolans Kunskapshav och deras eminenta bibliotekspedagoger.

Så… Under ytan, som just nu verkar så tyst och lugn, råder full aktivitet.

Under ytan rör sig stora fiskar med stora klubbor, siktandes stora planer.

Under ytan, i den stora planen ”B” står tydligt och klart Vem och Vilka som ska äga frågan för skolbiblioteken i staden Göteborg.

Den gamla staden med de nya stadsdelarna, där Storstadsdel Väster befinner sig i fronten för utsatt kurs.

Lugnet före stormen…

Vi får ha tålamod. Jag får ha Tålamod. Tål-a-mod.

Fortsättning följer…


Var så säkra!


Kommentera

